Jeszcze do niedawna optymalizacja SEO skupiała się na użytkownikach komputerów i urządzeń im podobnych. Od kilku lat jednak trend korzystania z sieci wyraźnie wskazuje na to, że to właśnie urządzenia mobilne są kluczowe w przypadku sklepów internetowych. Coraz więcej osób korzysta ze smartfonów do przeglądania nie tylko mediów społecznościowych, ale również do wyszukiwania interesujących usług i produktów. 

Nie chcesz poświęcać środków na optymalizację strony sklepu internetowego pod urządzenia mobilne? To błąd! Brak działań mobile SEO może doprowadzić do poważnej straty użytkowników, a co więcej, w tym czasie przechodzić będą oni do konkurencji. Może to dotyczyć nawet stałych klientów, którzy będą irytować się tym, że strona Twojego sklepu źle działa na urządzeniach mobilnych. 

Czym jest Mobile SEO?

Najkrócej rzecz ujmując, Mobile SEO to pozycjonowanie jest zorientowane na optymalizację strony internetowej bezpośrednio pod użytkowników urządzeń mobilnych. Celem prowadzonych działań jest sprawienie, aby dla użytkownika takiego urządzenia przeglądanie strony sklepu było maksymalnie wygodne i intuicyjne. Dodatkowo działania te również poprawiają widoczność w wyszukiwarce internetowej, która rozpoznaje, czy ktoś korzysta z urządzenia mobilnego, czy też np. z komputera lub laptopa.

Pozycjonowanie mobilne kluczowe dla SEO

Statystyki wyraźnie mówią, że Mobile SEO jest istotne w całym pozycjonowaniu e-commerce. Według danych już ponad połowa zapytań w Google pochodzi właśnie z telefonów i tabletów. Tym samym jest obecnie większa szansa na to, że użytkownik szukający sprzedawanego przez Ciebie produktu trafi na stronę Twojego sklepu internetowego na swoim smartfonie niż na laptopie. Dlatego też rezygnacja z optymalizacji SEO na urządzeniach mobilnych może być wręcz zabójcza dla biznesu. Co istotne, od nieco ponad dwóch lat Google zrezygnowało z indeksowania stron przeznaczonych wyłącznie na tzw. urządzenia desktopowe. Dlatego też jednym rozwiązaniem, aby znaleźć się w wynikach wyszukiwarki Google, jest posiadanie mobilnej wersji strony internetowej lub strony responsywnej.

Zależy Ci na przyciągnięciu nowych klientów lub zatrzymaniu tych dotychczasowych? Rozważ wprowadzenie optymalizacji SEO pod urządzenia mobilne przez agencję Carted

Strona sklepu na urządzenia mobilne

W praktyce można mówić o trzech możliwościach takiego kreowania strony sklepu internetowego, aby ta działała na każdym urządzeniu. Mowa tu o:

  • Stworzeniu strony responsywnej;
  • Wdrożeniu odrębnej strony mobilnej;
  • Wykorzystaniu dynamicznej treści strony.

Jak działają te rozwiązania?

Strona responsywna

Jednym ze zdecydowanie najlepszych sposobów zaadaptowania strony internetowej pod urządzenia mobilne jest stworzenie strony responsywnej. W zasadzie nie wymaga to dokonywania zmian ani w adresie URL, ani w kodzie HTML. Rozwiązanie to pozwala na automatyczne dopasowanie wyglądu strony do wielkości ekranu urządzenia (te mają bardzo zróżnicowane przekątne). To sprawia, że wygląd witryny jest czytelny i przyjazny użytkownikowi. Zaletą jest również to, że wszystkie treści są gromadzone pod jednym adresem URL. To zaś oznacza, że nie są one duplikowane. Wszystkie elementy graficzne mają dobrą jakość i są odpowiednio dopasowywane do używanego urządzenia.

Wdrożenie odrębnej strony mobilnej

To rozwiązanie polega na utworzeniu dwóch odrębnych witryn:

  • Mobilnej,
  • Przeznaczonej na komputer.

W takim przypadku algorytm automatycznie wyświetla taką wersję strony, która będzie pasować do urządzenia, na którym jest odtwarzana. Wadą jest to, że prowadzi to do duplikowania treści strony, a co za tym idzie, mobilna wersja sklepu internetowego będzie miała większe problemy z pozycjonowaniem. Z drugiej jednak strony taka strona mobilna jest niezwykle czytelna, łatwo można się po niej poruszać, a poszczególne podstrony ładują się zdecydowanie szybciej. To zaś dla niektórych internautów jest kluczowe.

Wykorzystanie dynamicznej treści

Jest to rozwiązanie, w którym wykorzystuje się jeden adres URL, ale zmienia się kod HTML/CSS w zależności od urządzenia. Z założenia jest to metoda lepsza od stworzenia wersji mobilnej strony internetowej. Nie jest to jednak rozwiązanie uniwersalne, pozbawione wad.

Jakie rozwiązanie jest najlepsze?

Każde z powyższych rozwiązań ma swoje wady i zalety. Co do zasady jednak najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem jest postawienie na stronę responsywną. Nie musimy tu tworzyć dodatkowych przekierowań, gdyż działa jeden system zarządzania treścią. Należy jednak pamiętać, że pozostałe opcje również mają rację bytu w określonych warunkach. 

Tu indywidualnie decyzję podejmuje się w zależności od:

  • preferencji klienta, 
  • dostępnego budżetu,
  • obranego celu;
  • typu odbiorcy strony e-commerce.

Jak zabrać się do optymalizacji mobilnej SEO?

Odpowiednia optymalizacja Mobile SEO pozwoli na przyciągnięcie szerszego grona potencjalnych klientów. To zwiększy uzyskiwane przychody. Na czym powinna skupiać się optymalizacja strony e-commerce pod urządzenia mobilne? Szczególnie wyróżnić można:

  • Skrócenie czasu ładowania strony.
  • Stosowanie prostych i przejrzystych szablonów – estetyka strony nieraz jest kluczowa.
  • Wybór odpowiedniego oprogramowania, które nie będzie blokować CSS, obrazów i Javascript.
  • Zadbanie o czytelny i uporządkowany content – w tym zawiera się dobranie odpowiedniego rozmiaru czcionki, wybór właściwych nagłówków, a także zadbanie o dobre umiejscowienie fraz kluczowych i np. prawidłowe wyszczególnienie CTA.
  • Dobre rozmieszczenie odnośników tak, aby wejście w nie było szybkie i proste – ważne jest to, Opisy meta – są wyświetlane w mobilnych wyszukiwaniach, więc ich treść i długość muszą być odpowiednio dopasowane.
  • Pozycjonowanie lokalne – jest to cenne zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych mających również stacjonarne punkty sprzedaży.
Ta strona używa plików cookies (cisteczka).    Polityka Prywatności    Jak wyłączyć pliki cookie
AKCEPTUJĘ