Czy każda marka musi mieć strategię komunikacji w digitalu?

Kiedy w Polsce lawinowo rosło zainteresowanie mediami społecznościowymi, skrzynki mailowe stawały się powszechnym kanałem komunikacji, a sklepy internetowe notowały gigantyczne roczne wzrosty sprzedaży, utarło się przekonanie, że prowadzenie biznesu w Sieci to taki sam rodzaj działalności, jak w świecie offline. Wiele osób twierdziło, że sprzedaż to sprzedaż – wszędzie rządzi się takimi samymi prawami, a jedynymi różnicami jest fakt, że z klientem kontaktujemy się mailowo lub poprzez posty na Facebooku, a nie twarzą w twarz lub telefonicznie.

Dla wielu marek takie podejście miało opłakane skutki – niektóre nie przetrwały wręcz zderzenia z konkurencją w Sieci. Jednym z powodów, dla których tak się stało, było działanie na zasadzie intuicji, a nie w oparciu o usystematyzowaną strategię komunikacji. Agencje digital tworzą dziś takowe zarówno dla firm nowych, jak i tych, które działają dziesiątki lat na rynku. Jednak czy każdy potrzebuje strategii, by sprzedawać efektywnie online?

Czym jest strategia komunikacji?

Jeśli spojrzeć do definicji, możemy zauważyć, że strategia komunikacji to ogół działań, jakie podejmuje firma, aby przy wykorzystaniu dostępnych zasobów osiągnąć zamierzone cele w obszarze komunikacji w przedsiębiorstwie. Tłumacząc to jednak na język nieco prostszy, możemy stwierdzić, że to szereg wytycznych określających w jaki sposób marka chce o sobie mówić i jak chce być postrzegana przez swoich potencjalnych klientów (lub pracowników, jeśli w grę wchodzi PR wewnętrzny).

Mówimy zatem o zagadnieniach dotyczących tego, jakiego języka komunikacji chcemy używać, w jakich kanałach się komunikować, gdzie inwestować w reklamę, a nawet jak powinniśmy się prezentować pod względem wizualnym. Celem tworzenia strategii komunikacji jest skonstruowanie swoistego drogowskazu, na podstawie którego już zawsze będziemy wiedzieć, w jakim kierunku nasza marka ma podążać przy tworzeniu jakichkolwiek komunikatów pojawiających się w przestrzeni zarówno online, jak i offline.

Dziś jednak pochylimy się nieco bardziej nad strategią w świecie wirtualnym. Czy w Internecie musimy mieć taki drogowskaz, czy jednak jako właściciel firmy zawsze będziemy w stanie „na czuja” odnaleźć najlepszą ścieżkę dla własnego biznesu?

Strategia komunikacji w digital – nie niezbędna, ale bardziej niż wskazana

Odpowiedź na to pytanie jest prosta i każda odpowiedzialna agencja digital przytaknie temu stwierdzeniu – można prowadzić zyskowny biznes bez strategii komunikacji w Sieci, ale z dużą dozą prawdopodobieństwa nie wykorzystamy pełni naszego potencjału lub w najlepszym razie narazimy się w przyszłości na kryzys wizerunkowy lub „rozmycie” wizerunku marki.

Prawdą jest bowiem, że wiele małych, średnich lub (rzadziej) dużych firm działa w digitalu bez strategii lub tylko na podstawie czegoś, co można nazwać zrębami strategii – ogólnych wytycznych, nieskonkretyzowanych, nie ujętych w spójne ramy (np. dokumentu, prezentacji itp.). Zdarza się, że elementem spajającym komunikację jest wyłącznie konsekwentna identyfikacja wizualna, która, choć istotna, powinna być tylko częścią większej strategii. Niejednokrotnie takie marki, bazując na specjalistycznym, wąskim asortymencie, albo korzystając z wywalczonej już wcześniej mocnej pozycji w swojej niszy, działają na tyle skutecznie, by generować zysk i opierać się konkurencji.

Prawda jest jednak taka, że agencja digital, która ujęłaby wszystkie działania marki w spójne ramy strategii, z dużą dozą prawdopodobieństwa ten zysk znacznie by zwiększyła. Rzetelnie przeprowadzona analiza do strategii z pewnością określiłaby najsilniejsze strony marki, które trzeba uwypuklać w przekazach, ustaliłaby jej archetyp, następnie określiła klienta modelowego i w oparciu o to nakreśliłaby tone of voice komunikatów. Następnie określone zostałyby kanały komunikacji, w które warto inwestować, a wskazane zostałyby te, z których lepiej zrezygnować, bo są nieefektywne. Stąd już tylko krok do formułowania konkretnych haseł, komunikatów, elementów graficznych i ewentualnych wytycznych na przyszłość, związanych z potencjalnym poszerzeniem zakresu działalności.

Prowadzenie biznesu w Sieci (gdzie potencjalny klient każdego dnia jest bombardowany wieloma bodźcami) bez strategii to ryzyko, bo nawet dziesiątki lat intuicyjnego działania może w pewnym momencie sprawić, że wyrazista, spójna komunikacyjnie konkurencja wyróżni się na naszym tle. Staniemy się nijacy, a Internet tego nie wybacza. Dlatego dobrze skorzystać z usług agencji digital z doświadczeniem strategicznym, która nie wywróci świata marki do góry nogami, ale wybierze z niego to, co najistotniejsze, uporządkuje i pokaże, jak to najlepiej „sprzedać” konkretnym grupom odbiorców.

Ta strona używa plików cookies (cisteczka).    Polityka Prywatności    Jak wyłączyć pliki cookie
AKCEPTUJĘ