Za konwersję sklepów internetowych odpowiada nie tylko dobra reklama i atrakcyjna oferta, ale również wygoda i intuicyjność Twojej strony internetowej. Warto wiedzieć, że aż 88% użytkowników nie powraca do witryn, które nie spełniły ich oczekiwań. Jeśli więc pomimo niskich cen i sporych nakładów na reklamę Twój sklep internetowy nie przynosi oczekiwanych zysków, to być może właśnie UX (ang. User Experience) stanowi problem. Czym jest audyt UX i dlaczego warto go zlecić? Tłumaczymy!
Czym jest UX?
UX (User Experience) to pojęcie odmieniane w ostatnich latach przez wszystkie przypadki i dosłownie oznacza ono doświadczenie użytkownika. Stosuje się je przede wszystkim do oceny użyteczności stron i aplikacji internetowych. Troska o pozytywne doświadczenie użytkownika, który odwiedza naszą stronę, nie jest jednak czystym altruizmem. Witryny, które nazywamy użytecznymi generują bowiem znacznie większe zyski, ponieważ użytkownik może na nich szybko zrealizować swoje potrzeby, dzięki łatwiej i intuicyjnej obsłudze serwisu.
Na UX składa się jednak całość doświadczeń klienta podczas interakcji z witryną. Musimy tutaj wymienić na początku design i estetykę, a także nawigację czy nawet treści umieszczone na stronie.
Audyt UX – na czym polega?
Wielu właścicieli i twórców witryn internetowych błędnie zakłada, że ich sklep internetowy jest stworzony w przyjazny i intuicyjny sposób. Często jednak jest to błąd poznawczy, wynikający z tego, że zbyt dobrze znają narzędzie, z którego korzystają codziennie. Dla klientów witryna może być natomiast skomplikowana i trudna w obsłudze. Warto sprawdzić doświadczenie użytkowników właśnie poprzez zlecenie audytu UX zewnętrznej firmie. Na czym jednak polega audyt?
Mówiąc wprost audytor UX sprawdzi, czy nasza strona lub aplikacja spełniają oczekiwania i potrzeby użytkowników. Wymaga to zarówno znajomości zagadnień technicznych, jak i trendów projektowania stron internetowych. Nasi klienci są bowiem przyzwyczajeni do dobrych praktyk stosowanych w największych serwisach i często takich właśnie oczekują.
Jakie korzyści daje audyt UX? Przede wszystkim pozwala poznać słabe i mocne strony serwisu z punktu widzenia doświadczeń użytkownika. Jednocześnie wskazuje bardzo konkretnie błędy i ich wpływ na konwersję, a to przecież dla każdego przedsiębiorcy jest najważniejsze przy prowadzeniu biznesu w sieci. Ponadto audyt UX zawiera konkretne rozwiązania, które należy wdrożyć, by poprawić intuicyjność i użyteczność naszej witryny. Niektóre firmy oferują również wdrożenie założeń audytu.
Jakie elementy bada się w trakcie przeprowadzenia audytu? Jego szczegółowe elementy mogą się różnić w zależności od audytowanej strony, jednak zawsze niezbędne jest sprawdzenie, czy:
- struktura witryny i nawigacja są przejrzyste oraz intuicyjne;
- poszczególne podstrony w wersji mobile i desktop są czytelne;
- informacje przekazywane użytkownikowi są jednoznaczne i zrozumiałe;
- użytkownik może szybko znaleźć potrzebne informacje, a złożenie zamówienia lub kontakt z firmą są przejrzyste.
Dlaczego warto zlecić audyt UX?
Dlaczego warto zlecić go zewnętrznej firmie? Wspominaliśmy już wcześniej, że zbyt dobra znajomość swojego produktu może stanowić problem przy jego obiektywnej ocenie. Jeśli byliśmy obecni przy projektowaniu i tworzeniu naszej strony, to oczywiste, że każdy jej element wydaje nam się rozsądny i intuicyjny. Dla zewnętrznego użytkownika wcale tak nie musi być. Audytor rzetelnie oceni witrynę i wskaże błędy, które wielu potencjalnych klientów skłonią do zrezygnowania z zakupu i opuszczenia strony.
Poprawa funkcjonalności strony podniesie Twoje przychodzi. Dobra agencja jak Conversion.pl zajmująca się audytem UX skupi się nie tylko na tym, by Twój sklep wyglądał nowocześnie, ale przede wszystkim na tym, by skłaniał użytkownika do prostego i dokonania zakupu. Przyjazna i intuicyjna strona to również powracający klienci.
Audyt UX to to trwałe efekty. Poprawa funkcjonalności strony to inwestycja, która będzie przynosiła zyski przez dłuższy czas. Warto oczywiście zlecać taki audyt przy wprowadzaniu kolejnych nowych rozwiązań w swoim sklepie.