Jakie wyzwania stoją przed e-commerce w najbliższych miesiącach?

Wartość e-commerce, czyli handlu internetowego rośnie z każdym rokiem. Udowadniają to liczby. Odsetek internautów dokonujących zakupów online wzrósł z 54 do 56% – między 2017 a 2018 rokiem (badanie Gemius Polska). Trend ten nie zwalnia od dłuższego czasu, dlatego firmy, które oferują swoje produkty i usługi w sieci powinny nieustannie śledzić najnowsze zmiany. A tych jest mnóstwo, co pokazał rok 2018 i co widać po prognozach na 2019! Znasz je?

A może myślałeś, aby wprowadzić je do swojego biznesu? Traktując trendy e-commerce, jako nic nieznaczące ciekawostki skazujemy się na internetowy niebyt. Nawet jeśli nie wszystkie doczekają się sławy, oklasków i wielkiego zainteresowania, to na pewno będą testowane, sprawdzane i do pewnego stopnia wdrażane. W sprzedaży internetowej czas płynie znacznie szybciej niż w tradycyjnych formach handlu. Kilka miesięcy to już bardzo dużo, nie mówiąc o kilku latach, które można porównać do paru epok. Zawsze więc powinniśmy trzymać rękę na pulsie i regularnie sprawdzać, czym rynek e-commerce chce nas zaskoczyć. Jakie niespodzianki czekają nas w 2019 roku? Poznaj 5 zmian, na które warto się przygotować.

1. Automatyzacja procesów z sztuczną inteligencją

Sztuczna inteligencja jest aktualnie mocno wykorzystywanym sloganem reklamowym, który często nie ma odzwierciedlenia w prawdziwych innowacjach. O sztucznej inteligencji (SI) często myśli się albo z wielkimi obawami, albo z ogromną nadzieją. W tym pierwszym przypadku tworzone są mrożące krew w żyłach scenariusze, gdzie roboty — o wiele mądrzejsze od nas — przejmują kontrolę nad światem. W drugim zaś jest zgoła odmiennie. To my będziemy — jak zresztą dotychczas — panami świata, a najnowsze zdobycze techniki będą nam służyć coraz lepiej, wydajniej i inteligentniej. Nie wdając się za bardzo w dywagacje, warto pamiętać, że w najbliższych latach, a tym bardziej w 2019 roku, sztuczna inteligencja będzie nam pomagać jeszcze bardziej niż wcześniej. Dzięki temu mamy szansę na zautomatyzowanie swoich sprzedażowych działań. Szczególnie że rozwiązania oparte na SI będą nie tylko coraz łatwiej dostępne, ale również przystępniejsze cenowo. To wsparcie przyda się zwłaszcza w uporządkowaniu i syntezie danych na temat klientów.

2. Inteligentna obsługa klienta – chatbot

Dobrym przykładem rozwoju inteligentnych algorytmów samouczących się są chatboty – coraz popularniejsze programy do kontaktu na linii firma-klient. Są niezwykle przydatne, szczególnie w małych i średnich podmiotach, gdyż zapewniają całodobową obsługę klienta. Nie musimy ani zatrudniać dodatkowego pracownika, ani kontrolować przychodzących zapytań od klientów. Chatboty są w stanie odpowiedzieć na większość pytań często zadawanych przez potencjalnych nabywców. Ten całodobowy „pracownik”, a raczej — jak niektórzy go nazywają — specjalista ds. obsług klienta, przydatny jest szczególnie podczas świąt. To wtedy intensywna sprzedaż wpływa na presję i zdenerwowanie wśród pracowników, co może przełożyć się na niezbyt kulturalne odpowiedzi udzielane klientom. Chatbotom nie grożą ani gorsze momenty, ani wylew frustracji, więc zawsze — nawet pod koniec ciężkiego dnia — doradzą tak samo dobrze. Co ciekawe, mogą obsługiwać kilku klientów jednocześnie. A to znacząco zwiększa ich wartość.

3. Najważniejszy wskaźnik w e-handlu? Zadowolenie klienta!

Customer Experience (z ang. doświadczenie klienta) to trend, który od kilku lat zyskuje na znaczeniu i jak się wydaje — w 2019 roku może mieć tak duże znaczenie, jak w 2018 roku miał Content Marketing. Coraz więcej właścicieli firm zdaje sobie sprawę, jak ważny dla klienta jest kontakt z marką i jak taka relacja wpływa na jego przyszłe zakupowe decyzje. Czy wróci do nas, czy wybierze inną ofertę? Co mu się u nas nie spodobało, w jakim momencie zrezygnował z naszych usług? Specjalista Customer Experience odpowiedziałby, że błędy mogły zostać poczynione na każdym — tak, dosłownie na każdym etapie – sprzedaży. Dlatego też liczy się wszystko: obsługa, cena usługi lub produktu, możliwość szybkiego kontaktu z konsultantem itd. Musimy jeszcze bardziej niż wcześniej wzbudzać zaufanie klienta, okazując mu życzliwość i podążając za jego gustami.

4. Szybkie i tanie przesyłki kurierskie

Jeśli ta prognoza się sprawdzi, będziemy mogli mówić o prawdziwej rewolucji w e-commerce. Choć niektóre marki (np. Zalando) z powodzeniem stosują tę politykę od lat, to w dalszym ciągu niewiele firm się na to decyduje. Na pewno główną przeszkodą są koszty. Jak się jednak okazuje, wysyłka i zwrot towarów za zupełną „darmochę” powoli będzie stawać się standardem w obsłudze klienta w sklepie internetowym. Większość kupujących wybiera sklepy, w których albo opłaty za wysyłkę są niskie, albo nie ma ich wcale. Potwierdzeniem jest Dzień Darmowej Dostawy, który dla handlu internetowego jest czasem wzmożonej aktywności. Jeśli już w 2019 roku chcemy u siebie wprowadzić taką usługę, pamiętajmy, aby wybrać profesjonalną firmę kurierską, bo to od niej w głównej mierze zależy, jak proces wysyłania i zwrotów będzie wyglądać.

5. SEO

Czasy się zmieniają. Pojawiają się zupełnie nowe trendy, inne znikają. A SEO, czyli optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych, ciągle ma znaczenie. I tak pozostanie w 2019 roku.

Z tym że pojawi się całkiem nowy element, który znacząco wpłynie na strategię SEO — wyszukiwanie głosowe. Naśladuje ono coraz bardziej prawdziwe rozmowy, co oznacza, że tekst powinien to odzwierciedlać. W praktyce wygląda to tak, że szukając na przykład mechanika we Wrocławiu i korzystając z opcji wyszukiwania głosowego, zapytamy pełnym zdaniem: „Gdzie we Wrocławiu znajdę mechanika samochodowego?”. Spytamy wyszukiwarkę tak, jak osobę spotkaną na ulicy, a nie jak nic nierozumiejący algorytm. Pamiętajmy jednocześnie, że pozycjonowanie stron to branża, która pozostaje w ścisłym związku z aktualizacjami algorytmów Google’a. Oznacza to, że wszystkie połączone z tym działania pochłaniają dużą ilość czasu. Trzeba je monitorować, by wyłapywać choćby drobne zmiany, mające wpływ na miejsce strony w wyszukiwarce. Warto więc — jak w poprzednich latach — powierzyć to zadanie firmie zewnętrznej – na przykład Eactive – firmie, która działa na rynku marketingu internetowego od 2000 roku.

Podsumowując, widzimy, że niektóre zmiany mogą wydawać się zaskakujące. Chociażby wysyłka za darmo. Jednak większość z nich to kontynuacja tego, co dzieje się w e-commerce od kilku lat. Mowa tu szczególnie o coraz większej roli sztucznej inteligencji, Customer Experience i SEO jako trendu 2019 rok. Mimo że w poprzednich latach pozycjonowanie również było klasyfikowane wśród najważniejszych zjawisk w handlu online. Do wszystkich zmian warto się przygotować i zawsze mieć otwarte oczy, by nie zostać zdystansowanym przez konkurencję.

Ta strona używa plików cookies (cisteczka).    Polityka Prywatności    Jak wyłączyć pliki cookie
AKCEPTUJĘ