Dzisiejszy, pędzący, szybki i elektroniczny świat wymaga od nas istnienia w świecie internetowym, profesjonalnie zrobiona i prowadzona strona internetowa to wielkie okno na świat i dotlenienie każdej firmy. Strona www, sklep internetowy i umiejętne pozycjonowanie oraz optymalizacja serwisów internetowych to więcej niż połowa sukcesu do zbudowania sobie świetnej i oryginalnej marki na rynku.
Internet to wyjątkowy sposób na reklamę, pozwalający maksymalnie szybko skomunikować się z klientami, to innowacyjny sposób na akcję i interakcję w jednej chwili, to świetna metoda na traktowanie indywidualne każdego klienta, nawet będącego od nas w odległości wielu tysięcy kilometrów, to w końcu mały koszt takiej reklamy i tworzenia unikalnej marki firmy w stosunku do korzyści. Dzisiejszy świat jest tak skonstruowany, że obiadu na dziś, lekarza, kosmetyczki, firmy budowlanej, czy jakiegoś unikalnego produktu po pierwsze szukamy w sieci.
Wyznaczenie strategii
Bardzo ważny moment dla przyszłości strony internetowej, warto wiedzieć, że strona nie może służyć do wszystkiego, to znaczy nie może zaistnieć taka sytuacja, że mam firmę lub zakładam ją i tworzę stronę internetową do wszystkiego. To błąd, bo tak zaplanowana strona nie będzie służyła niczemu. Warto przemyśleć i przeanalizować potrzeby i efekty, jakie ma przynieść tworzenie strony w aspekcie oferty firmy. Ważne jest byśmy do projektu podeszli w sposób zespołowy, jeśli zastanawiamy się nad zleceniem wykonania strony firmie zewnętrznej, ważne jest by już na tym etapie brała udział w projekcie, a jej zapewne wykwalifikowany personel służył wiedzą i doświadczeniem. Ważne by mieć sprecyzowane plany, na przykład jeśli jesteś producentem to może najistotniejszy element strony to będzie sklep on -line, jeśli prowadzisz szkołę może biblioteka i sekretariat on – line. Ważne jest też obserwowanie rynku i ilości oraz jakości firm konkurencyjnych.
Poszukiwanie domeny
Jeśli realizacją projektu zajmujesz się sam, musisz samodzielnie znaleźć domenę, wykupić stronę internetową i uruchomić serwis internetowy. Głównym błędem większości przedsiębiorców jest domena, w której występuje nazwa firmy czy przedsiębiorstwa. Nie jest to dobre rozwiązanie, gdyż jeśli pomyślimy o postępowaniu potencjalnego klienta, to wrzuci on w Google raczej nazwę produktu, którego szuka lub nazwę usługi, no ewentualnie miasto, które go interesuje. A jak Cię nie ma w Google, to w dzisiejszym świecie po prostu nie istnieje Twoja firma. Tym oczywiście zajmie się agencja, jeśli korzystać postanowisz z takiej usługi.
Tworzenie strony internetowej
Tworzenie stron www nie jest to trudne przedsięwzięcie, jednakże trzeba trochę doświadczenia i umiejętności, by stworzyć dobrą stronę. Fachowcy na przykład tworzą strony internetowe w oparciu o standardy WCAG. Na pewno należy zastanowić się nad:
- zawartością strony
- budową strony
- przyjaznego poruszania się po stronie
- napisami
- grafiką
- tym czymś co wyróżni Twoją firmę i odróżni od konkurencji.
Jeśli nie masz umiejętności informatycznych, a chcesz mieć profesjonalnie wykonaną stronę ,która potem ma Ci dostarczyć rzeszę klientów to zwróć się do fachowców. Oni zrobią projekt, poproszą Cię o akceptację i wdrożą wszelkie uwagi i ewentualne nowe pomysły, które powstały na etapie już projektowym. Po zatwierdzeniu projektu następuje proces testowania i uruchomienia strony. Okazuje się, że tworzenie stron www to wcale nie taka łatwa sprawa, jak potocznie o tym myślą ludzie. Warto zaufać profesjonalistom.
Utrzymanie strony czyli hosting
Hosting to po prostu serwer, na którym będzie zainstalowany serwis, oczywiście w przypadku firmy zewnętrznej ona to zrobi i najpewniej zapewni przez pewien okres bezpłatne wsparcie techniczne. Jest to ważne w przypadku napotkania problemów i kłopotów technicznych. Tu też poniesiesz koszty, ale warto gdyż od tego zależy jakość funkcjonowania Twojej strony. Należy zwrócić uwagę na to czy serwer ma bazę mySQL, co pozwoli na utrzymanie systemu CMS, a jest to system zarządzający zawartością strony.
Powstała strona, funkcjonuje i co dalej
Oczywiście stroną należy zarządzać, strona musi żyć, powinny pojawiać się aktualne informacje, strona musi poprawnie funkcjonować, poprawnie wyświetlać się w różnych przeglądarkach internetowych, należy zadbać również o bezpieczeństwo danych zawartych na stronie. Można te zadania również przekazać firmie zewnętrznej, wtedy o nic się nie martwimy. Możemy jednak sami administrować stroną, co jeszcze bardziej nas z firmą spaja. Jeśli decydujesz się na samodzielne administrowanie wybierz WordPress, gdyż jest najłatwiejszy i najlepszy w obsłudze.
Pozycjonowanie strony
Jeśli chcesz być widoczny w internecie, musisz pozycjonować swoją stronę, oczywiście mogą to za Ciebie zrobić profesjonaliści. Badania wskazują, że około 20 mln internautów korzysta miesięcznie z wyszukiwarki Google. To są właśnie Twoi klienci, więc musisz skutecznie zwiększyć widoczność Twojej strony w wyszukiwarce i to jest właśnie pozycjonowanie. Pozycjonowanie często jest spójne z działaniami SEO, czyli optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki. Oczywiście dokładnie nie wiadomo od czego zależy kolejność wyświetlania się stron w wyszukiwarce, zwykle podaje się informacje, że pierwsze wyświetlane są strony najbardziej pasujące do wpisanego hasła. Dokładnych czynników nikt nie zna, ponoć jest ich koło 200 i można podzielić je na dwie grupy:
- czynniki związane z popularnością strony w internecie, a więc liczba i jakość stron, które mają odnośniki do Twojej strony, obecność w social media, czy liczba linków z innych stron www
- czynniki związane z treścią i sposobem funkcjonowania strony, czyli ilość unikalnych treści, częstotliwość dodawania nowych treści, szybkość ładowania strony, optymalizacja kodu HTML czy wersja dla urządzeń mobilnych.
Oczywiście cały czas musimy czuwać nad statystykami dotyczącymi naszej strony, chociażby liczby wejść do sklepu on-line, jeśli taki oczywiście mamy, albo w ogóle liczby osób odwiedzających Twoją stronę. Do tego służy analiza statystyk strony. Powodzenia!
Tomasz Bołoz, Damtox – agencja interaktywna