Każdy webmaster powinien wiedzieć, że kluczem do wysokich pozycji w wyszukiwarce Google czy Bing nie są wyłącznie linki do serwisu. W szczególności Google posiada zaawansowane algorytmy weryfikujące jakość stron pod względem zarówno zawartości merytorycznej jak poprawności technicznej w tym prędkości witryny.
Z pomocą dla webmasterów przychodzą wszelkiej maści narzędzia dostępne on-line, zarówno od dostawców usług wyszukiwania jak i podmiotów trzecich.
W tym artykule przedstawię listę takich narzędzi. Nie będą do jednak narzędzia do weryfikacji pozycji w wyszukiwarce, stanu indeksowania itp. a do weryfikacji optymalizacji witryny pod kątem wydajności oraz SEO.
Narzędzia wyszukiwarek:
- PageSpeed Insights
Jedno z najbardziej znanych i wykorzystywanych podczas optymalizacji witryn narzędzie firmy Google. Narzędzie po wprowadzeniu optymalizowanego adresu URL oblicza wskaźnik prędkości oraz użyteczności witryny oddzielnie dla komputerów i oddzielnie dla urządzeń mobilnych. W przypadku wykrycia błędów optymalizacyjnych przedstawia jakie elementy należy poprawić by strona uzyskała lepszy wynik.
Wyniki tego testu są często wykorzystywane przez inne serwisy oceniające pozycję SEO, wartość SEO i nominalną witryny. - Test My Site – Think With Google
Kolejny wskaźnik od firmy Google – pomimo, że jest nowszy, trudno jednak powiedzieć, że jest następcą PageSpeed Insights. Obrazu on ocenę witryny pod kątem prędkości dla urządzeń mobilnych i desktopowych oraz użyteczności dla urządzeń mobilnych.
Wyniki tego testu są często wykorzystywane przez inne serwisy oceniające pozycję SEO, wartość SEO i nominalną witryny. - BING Mobile Frendliness
W ślad za Google podąża także – a raczej próbuje – wyszukiwarka firmy Microsoft – BING. Analizator przyjazności strony www dla urzadzeń mobilnych jest jednym z tego efektów. Nie jest on jednak tak dopracowany jak rozwiązanie firmy Google, jednak dla tych, którzy planują budować swoją pozycję także w tej wyszukiwarce jest pozycją obowiązkową – a przynajmniej należącą do formalności, którą trzeba odbebnić. Analizator w kilku punktach wskaże nam, czy strona jest uważana przez BING za przyjazną urządzeniom mobilnym czy nie. - BING – Analizator SEO
Podobnie jak w przypadku poprzedniego produktu firmy Microsoft, nie będę polecał tego analizatora. Niestety pozostawia wiele do życzenia i znacznie odbiega od standardów do jakich przyzwyczaiło mnie Google. Nie mniej jednak realizacja zaleceń z tego analizatora jest niezbędna gdy chce się budować pozycję w wyszukiwarce BING. - Yandex Webmaster Tools
Spośród wszystkich wymienionych powyżej chyba najmniej przydatne narzędzie. To coś na wzór panelu dla webmasterów w Google, ale posiada takża validator na urzadzenia mobilne, zwracający uwaga na nieco inne aspekty niż poprzednie propozycje.
Narzędzie firm trzecich:
Poniżej znajdziecie narzędzia darmowe i płatne, ale każde pozwoli wam na przeprowadzenie co najmniej jednej analizy bezpłatnej, co powinno wystarczyć do określenia zakresu niezbędnych zmian.
- W3C Markup Validator
Pozycja obowiązkowa każdego webmastera. Nie od dzisiaj wiemy, że błędnie napisany kod HTML powoduje widoczne zwiększenie czasu renderowania stron, a co za tym idzie oceny jej dostęponości przez narzędzia i algorytmy wyszukiwarek. Mówi się że zgodność HTML ze standardami nie ma znaczenia w SEO, ale jednak prędkość witryn już tak, a ta zgodność wpływa między innymi i na prędkość i na wizualizację – w szczególności na uboższych przeglądarkach mobilnych. Warto zatem analizować składnię HTML i dostosowywać ją do zalecanych standardów. Możesz to czynić właśnie dzięki narzędziu validacji W3C. - W3C CSS Validator
Kolejny walidator organizacji W3C. Z pewnością rzadziej używany przez webmasterów, ale także bardzo istotny. Szybkość renderowania stron zależy także od sposobu skompoonowania skryptów CSS. To właśnie błędy w CSS spowalniają renderowanie. Dzięki temu validatorowi będziecie mieli pewność, że z waszym kodem CSS jest wszystko w porzadku… lub nie. - GTmetrix
Narzędzie stricte przeznaczone do optymalizacji witryn. Jest ono na tyle ciekawe, że gromadzi i prezentuje dane zarówno z PageSpeed Insights jak i Yslow – o którym napiszę w innym artykule, ponieważ do wtyczka do przeglądarki. W przejrzysty sposób prezentuje wynik analizy witryny oraz zalecenia co należy w niej poprawić. Bardzo polecam. - Dareboost
Kolejne narzędzie, które bardzo polecam, oprócz standarowych wytycznych optymalizacyjnych prezentuje w zasadzie jedyne w swoim rodzaju informacje na temat zastosowanych zabezpieczeń na stronie i metod umożliwiających ograniczenie niebezpieczeństwa włamania czy zablokowania witryny. Pozycja obowiązkowa. - Woorank
Także bardzo dobre narzędzie, które również polecam. W zakresie analizy strony dużo nietypowych informacji, które powinny zwrócić waszą uwagę nie tylko na optymalizację samej strony (bardzo szeroka analiza treści), ale także na jej otoczenie związane z social media i stronami podobnymi. Ponadto dla użytkowników PRO – prezentuje szerego istotnych informacji i zaleceń związanych z promowaniem witryny. Można je uzyskać za darmo podając numer karty kredytowej a następnie anulując subskrypcję.
Comments are closed.