40-60% redukcji czasu, który trzeba przeznaczyć na rozwój kompetencji pracowników, tysiące lub nawet dziesiątki tysięcy złotych oszczędności na pojedynczym szkoleniu i znaczące zwiększenie zaangażowania zatrudnionych osób. Brzmi zachęcająco? To tylko niektóre z korzyści płynących z wdrożenia nauczania zdalnego dla przedsiębiorstw. Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak e-learning dla firm pomaga w redukowaniu kosztów i zwiększaniu efektywności operacyjnej? W takim razie zachęcamy do przeczytania poniższego artykułu.

E-learning vs tradycyjne szkolenia – najważniejsze różnice

Ciągłe rozwijanie kompetencji pracowników jest obecnie dla wielu firm jedyną szansą na utrzymanie konkurencyjnej efektywności. Rynek w przypadku niektórych branż ewoluuje bowiem na tyle szybko, że szkolenia są jedyną szansą, by nadążyć za zmianami. Przedsiębiorcy zastanawiają się już więc obecnie nie nad tym, czy warto szkolić pracowników, ale nad tym, jak to robić, by przynosiło to najlepsze efekty. Podstawową kwestią jest tu przede wszystkim dobór odpowiedniej formy kształcenia.

Część firm nadal stawia na organizowanie tradycyjnych szkoleń. Aby przyniosły one zamierzony efekt, konieczne jest to, by wszyscy pracownicy – zarówno ci pracujący stacjonarnie, jak i ci pracujący zdalnie lub hybrydowo – w tym samym momencie zjawili się w biurze lub w wynajętej na tę okoliczność sali. Szkolenia takie kończą się zwykle testem oceniającym to, w jakim stopniu pracownikom udało się przyswoić nową wiedzę. Uczestnicy otrzymują także zazwyczaj zestaw papierowych materiałów, które pozwalają im na utrwalenie lub przypomnienie zdobytych informacji.

Takie rozwiązanie ma rzecz jasna swoje zalety. Niektórzy pracownicy preferują tradycyjne formy szkoleń i czują się dzięki nim bardziej zmotywowani. Jak jednak dobrze wiemy, organizowanie tego typu wydarzeń jest zwykle kosztowne, a dodatkowo związanych jest z nim obecnie wiele komplikacji. To między innymi dlatego coraz popularniejsza staje się alternatywa, jaką jest nauczanie zdalne dla przedsiębiorstw.

E-learning dla firm to znacznie bardziej elastyczny sposób na rozwój kompetencji pracowników. Szkolenia prowadzone są tu zwykle przy wykorzystaniu możliwości oferowanych przez profesjonalne platformy, a dostęp do nich jest możliwy z każdego miejsca i o każdej porze. W ramach poszczególnych modułów wykorzystywane mogą być nie tylko materiały tekstowe i graficzne, ale także treści w formie audio i wideo. Dodatkowo szkolenia takie mogą być rozbudowywane o mechanizmy znane z gier, takie jak punkty, osiągnięcia i rankingi.

Wszystko to sprawia, że e-learning znacząco wpływa na wygodę oraz motywację pracowników. Co jednak równie istotne dla wielu przedsiębiorców, pozwala on na znaczną poprawę efektywności kosztowej firmy.

Oszczędności wynikające z zastąpienia tradycyjnych szkoleń e-learningiem

Przedsiębiorcy, którzy chcą zastąpić tradycyjne szkolenia e-learningiem, muszą liczyć się z koniecznością poniesienia pewnych kosztów początkowych. Niezbędne jest w końcu wdrożenie profesjonalnej platformy do prowadzenia szkoleń i poświęcenie czasu na przygotowanie odpowiednich materiałów edukacyjnych. W przypadku średnich i dużych firm, które regularnie prowadzą szkolenia, inwestycja ta bardzo szybko się jednak zwróci.

Dzięki nauczaniu zdalnemu dla przedsiębiorstw możliwe będzie bowiem wyeliminowanie wielu różnych kosztów związanych ze stacjonarną edukacją pracowników. Jak oszczędności te będą wyglądały w praktyce? Aby się tego dowiedzieć, przyjrzyjmy się najważniejszym kategoriom wydatków, których przedsiębiorcy nie będą musieli ponosić, jeśli zdecydują się na zastąpienie tradycyjnych szkoleń e-learningiem.

Organizacja przestrzeni szkoleniowej

Pierwszym, bardzo istotnym wydatkiem związanym z ze stacjonarną edukacją pracowników jest koszt wynajmu sali. Wiele średnich i dużych przedsiębiorstw nie posiada warunków, które pozwalałyby na wygodne przeprowadzenie szkolenia dla wszystkich zatrudnionych osób w siedzibie firmy. Zmuszone są więc one do wynajmu sal konferencyjnych. Jakie są tego koszty? W dużych miastach wynajem mieszczącej 100 osób sali na jeden dzień to zwykle koszt rzędu przynajmniej 2000 zł. Często wydatki te są znacznie wyższe – zwłaszcza, jeśli doliczymy do nich catering dla uczestników szkolenia.

Pamiętajmy, że mówimy tu o pojedynczym szkoleniu. Co jednak, jeżeli dana firma regularnie przeprowadza duże nabory nowych pracowników, organizuje dla nich szkolenia onboardingowe, a także troszczy się o podnoszenie kompetencji zatrudnionych już osób? W takich sytuacjach roczne wydatki przeznaczane na wynajem sal lub stworzenie i utrzymanie przestrzeni szkoleniowej mogą być naprawdę ogromne. Jeśli przedsiębiorstwo takie korzystałoby z zapewniającej odpowiednią skalowalność platformy e-learningowej mogłoby ono natomiast prowadzić szkolenia tak często, jak tylko by chciało – bez martwienia się o koszty organizacyjne.

Czas pracy trenerów

Kolejnym istotnym wydatkiem związanym z prowadzeniem szkoleń stacjonarnych są koszty zatrudnienia specjalisty zajmującego się edukacją pracowników. W przypadku, gdy zechcemy, aby taka osoba przeprowadziła wyłącznie jedno szkolenie, będziemy musieli najczęściej liczyć się z wydatkiem rzędu od 1000 zł (w przypadku podstawowych szkoleń) do nawet 8000-10000 zł (w przypadku ekspertów branżowych). Jeśli zechcemy na stałe zatrudnić odpowiedzialnego za prowadzenie szkoleń specjalistę, to związane z tym koszty wynosić będą zwykle przynajmniej kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie.

W przypadku e-learningu również będziemy musieli ponieść koszty związane z przygotowaniem materiałów edukacyjnych. Co jednak istotne, raz stworzone szkolenie będzie mogło być następnie wielokrotnie wykorzystywane. W momencie, gdy część zawartych w nim informacji przestanie być aktualna, możliwe będzie także ich łatwe poprawienie.

Drukowanie materiałów szkoleniowych

Do wydatków związanych z prowadzeniem stacjonarnych szkoleń doliczyć musimy również najczęściej koszt przygotowania papierowych materiałów edukacyjnych. Niektórym osobom może wydawać się, że wydrukowanie kilkunastu lub kilkuset stron nie obciąży znacząco budżetu. Faktycznie – w przypadku małych firm, które chcą przeszkolić kilku pracowników, koszty te nie będą miały żadnego znaczenia. Co jednak w przypadku średnich i dużych organizacji, które muszą przeszkolić kilkuset lub kilka tysięcy pracowników?

W takiej sytuacji wydatki związane z drukowaniem będą już naprawdę znaczące. Co więcej, regularne przygotowywanie takiej ilości papierowych materiałów nie będzie także najbardziej ekologicznym rozwiązaniem. Zarówno tańsze, jak i bardziej przyjazne dla środowiska będzie natomiast udostępnienie całej wiedzy w formie elektronicznej, jak ma to miejsce w przypadku e-learningu dla firm.

Więcej niż ograniczenie wydatków organizacyjnych – pośrednie oszczędności i inne korzyści z dedykowanych szkoleń online dla firm

Powyżej opisane czynniki składają się na bezpośredni koszt organizacji szkoleń stacjonarnych. Co jednak istotne, zastąpienie edukacji stacjonarnej e-learningiem pozwoli nie tylko na ograniczenie opisanych wydatków, ale także na usprawnienie innych kluczowych obszarów, co również przełoży się na znaczne oszczędności.

Oszczędność czasu pracowników i brak konieczności wstrzymywania działania firmy na czas szkolenia

Formalności związane z organizacją szkolenia, dojazdy, odrywanie się od standardowych obowiązków – to wszystko przekłada się na czas pracy, który nie jest przeznaczany ani na edukację, ani na wykonywanie codziennych zadań. W przypadku dużych firm i korporacji, które regularnie szkolą swoich pracowników, marnowany czas może zsumować się na setki lub tysiące straconych godzin. To natomiast powoduje istotne koszty, których dałoby się uniknąć.

Jak pokazują dane przedstawione przez Brandon Hall Group, realizacja szkoleń e-learningowych zajmuje o 40-60% mniej czasu niż zdobywanie wiedzy w formie tradycyjnych szkoleń. To naprawdę znacząca oszczędność, której nie można ignorować.

Zadowoleni i zaangażowani pracownicy = niższe koszty rekrutacji i większa efektywność

Celem prowadzenia wielu szkoleń firmowych jest nie tylko rozwój kompetencji pracowników, ale także poprawa ich poziomu motywacji. Zaangażowani pracownicy są bowiem bardziej produktywni, a przy tym mniej chętnie poszukują nowej pracy. To tutaj ujawnia się kolejna zaleta e-learningu – oferuje on możliwości, których wykorzystanie pozwala poprawić motywację skuteczniej niż tradycyjne szkolenia.

Jedną z funkcjonalności e-learningu, która pozwala na zwiększenie motywacji pracowników, jest wykorzystanie elementów grywalizacji. Jak pokazują dane opublikowane przez Vorecol, implementacja mechanizmów znanych z gier do szkoleń pozwala na wzrost zaangażowania o średnio 42%!

Dobrze zaprojektowane szkolenia online pośrednio przełożą się więc na zwiększenie efektywności (poprzez poprawę produktywności pracowników) oraz obniżenie kosztów związanych z rekrutacją (poprzez poprawę lojalności zatrudnionych osób i zmniejszenie ich skłonności do poszukiwania pracy).

Najlepsze rozwiązania e-learningowe dla przedsiębiorstw

Gdy lepiej zrozumieliśmy możliwości oferowane przez szkolenia online, możemy odpowiedzieć na kluczowe pytanie: czy warto w takim razie wdrożyć do firmy platformę e-learningową? Naszym zdaniem zdecydowanie tak. Zastąpienie tradycyjnych szkoleń e-learningiem pozwoli bowiem na znaczącą poprawę efektywności kosztowej i zwiększenie efektywności przedsiębiorstwa.

Co jednak bardzo ważne, wdrożenie szkoleń e-learningowych nie powinno odbywać się przy wykorzystaniu przypadkowo wybranego systemu. Jeśli zależy Ci na osiągnięciu opisanych powyżej korzyści, musisz zaimplementować platformę, która będzie odpowiednio dopasowana do specyfiki Twojej organizacji. Warto więc rozważyć wybór dedykowanego rozwiązania dla biznesu – takiego jak Ideo e-learning. Dzięki temu zyskasz pewność, że system będzie oferował wszystkie funkcjonalności, których potrzebujesz do realizacji założonego celu.

Ta strona używa plików cookies (cisteczka).    Polityka Prywatności    Jak wyłączyć pliki cookie
AKCEPTUJĘ