Profesjonalna strona internetowa dla firmy. Jak się ją tworzy?

Tworzenie profesjonalnej strony internetowej dla firm jest przedsięwzięciem, którego realizacja tylko z pozoru wydaje się błaha. Przecież strony można wyklikać nawet poprzez gotowe konfiguratory więc gdzie w ogóle może pojawić się problem? Przeczytaj, jakie kroki należy podjąć, by zbudować profesjonalną stronę internetową

Tworzenie profesjonalnej strony internetowej dla firm jest przedsięwzięciem, którego realizacja tylko z pozoru wydaje się błaha. Przecież strony można wyklikać nawet poprzez gotowe konfiguratory więc gdzie w ogóle może pojawić się problem?

Niestety, przygotowanie dobrej strony WWW jest zadaniem dość złożonym i wymaga fachowej wiedzy oraz doświadczenia. W poniższym artykule postaramy się przybliżyć kluczowe etapy procesu budowania profesjonalnych stron internetowych.

Zebranie wymagań

Pierwszy i najważniejszy krok w tworzeniu skutecznej strony www. To właśnie w tym momencie twórcy muszą poznać jej cel (sprzedaż produktu, zwiększenie zasięgu, zdobywanie nowych klientów) a także zdefiniować, jak te cele mierzyć. To tu także musimy ustalić, kto jest grupą docelową firmy i w konsekwencji, w jakim klimacie zostanie zaprojektowana strona internetowa. Musimy w tym miejscu ustalić również, jak komunikować się z użytkownikami końcowymi.

Dodatkowo, kluczowe jest opracowanie planu struktury strony pod kątem SEO. Pozycjonowanie stron jest długotrwałym procesem, który wymaga stałego monitoringu efektów wprowadzanych zmian, a na te efekty możemy nierzadko czekać wiele tygodni. Z tego właśnie powodu istotne jest, by już na etapie początkowym zadbać także i o tę kwestię. Wielu twórców tych zadań zwyczajnie nie realizuje.

Projektowanie strony (nie tylko graficzne)

Po zdobyciu wszystkich niezbędnych informacji o planowanej realizacji, możliwe jest przystąpienie do prac twórczych. Równolegle rozpoczynają się prace koncepcyjne w zakresie projektu graficznego strony (warsztaty, makietowanie, prace UX/UI), a także prace okołowdrożeniowe. Efektem tych prac są:

  • Projekt graficzny strony internetowej
  • Zdefiniowane frazy kluczowe
  • Struktura strony i wizualizacja przepływu użytkowników
  • Opracowanie contentu
  • Opracowana architektura IT

Z takim kompletem opracowanych dokumentów można przystąpić do kolejnego etapu prac.

Wdrożenie strony

Etap ten polega na umiejętnej implementacji przygotowanego projektu graficznego tak, by gotowy layout prezentował się idealnie na dowolnej przeglądarce internetowej. Mając na uwadze wcześniejsze wytyczne, zintegrowany zostaje wybrany wcześniej CMS, by ułatwić zarządzanie mediami i treściami na stronie. Ważne, by strony internetowe z CMS posiadały możliwość nie tylko edycji treści ale także umożliwiały tworzenie formularzy, optymalizację SEO czy w końcu pozwalały na opisywanie zdjęć odpowiednimi atrybutami.

Często zdarza się także, że podstawowa edycja treści w CMS nie jest wystarczająca, by sprostać oczekiwaniom Klienta. Procesy w firmach bywają w końcu niesamowicie zróżnicowane. Realizacja zmienia się wówczas w projekt z pogranicza budowy stron www, sklepów internetowych i aplikacji dedykowanych a celem twórców staje się maksymalnie wierne odtworzenie procesów na stronie www.

Na tym etapie nie można także zapomnieć o konieczności ciągłego monitorowania i poprawiania wydajności tworzonego rozwiązania. Istnieje bowiem mnóstwo nieoptymalnych rozwiązań internetowych, które sprawiają, że strony wczytują się często po kilka do kilkunastu sekund. W czasach nieustannego oczekiwania na natychmiastowe efekty oznacza to natychmiastową utratę potencjalnego klienta.

High angle view of programmer sitting at the table using computer laptop and mobile phone programming website design

Testowanie wdrożenia

Oprócz procesu tworzenia strony internetowej nieodłączne jest stałe testowanie aktualnie wdrażanego rozwiązania. Testowanie aplikacji podzielić można na zautomatyzowane i manualne. Większość wdrożeń popartych jest głównie testami wykonywanymi ręcznie. Aby jednak mieć pewność stabilności strony internetowej, kluczowe jest opracowanie testów automatycznych. Mimo początkowego większego nakładu pracy, w miarę rozwoju serwisu, w efekcie końcowym testy automatyczne oszczędzają czas, sprawdzając integralność wdrażanych scenariuszy. Dlatego też naszym zdaniem testy automatyczne są nieodłącznym elementem profesjonalnych stron internetowych.

Publikacja i wsparcie powdrożeniowe

Wszystkie poprzednie kroki znajdują swoje zwieńczenie w tym, najbardziej ekscytującym, etapie. Przetestowana i zoptymalizowana strona www zostaje umieszczona pod docelową domeną na serwerze produkcyjnym. Serwis zostaje także wypełniony docelową treścią. Nie jest to jednak koniec pracy. Należy bowiem w tym momencie podłączyć analitykę aby móc weryfikować założenia wstępne z realnymi przypadkami użycia. Zasadniczy proces tworzenia pierwszej wersji strony internetowej kończy się jednak w tym miejscu.

Ta strona używa plików cookies (cisteczka).    Polityka Prywatności    Jak wyłączyć pliki cookie
AKCEPTUJĘ