Na początku działalności firmy, pierwszym działaniem jest często zlecenie projektu logo. Owszem, logo jest niezbędne do funkcjonowania firmy w przestrzeni. Jednak warto zastanowić się, czy nie powinniśmy spojrzeć nieco szerzej i dostrzec, że stanowi ono część większej całości – systemu identyfikacji wizualnej.
System identyfikacji wizualnej – co to takiego?
System identyfikacji wizualnej składa się z trwałych, spójnych i uzupełniających się elementów graficznych i stanowi podstawę efektywnej komunikacji marki z grupą docelową. Jego budowa powinna wynikać z przyjętej strategii marketingowej. Pozwala skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji, kształtować świadomość grupy docelowej i wzmacniać pozytywne skojarzenia z marką. Powtarzalne i spójne interakcje z potencjalnymi klientami niwelują opór wobec zmiany i zwiększają rozpoznawalność marki, wpływając pozytywnie na konwersję. Ważne jest koncentrowanie wysiłków na pozytywnych aspektach i unikanie negatywnych skojarzeń.
System identyfikacji wizualnej – co jeszcze oprócz logo?
Podstawowy zakres systemu identyfikacji wizualnej obejmuje 3 elementy:
- logo i uproszczoną księgę znaku (uproszczony brandbook), wliczając w to różne warianty przedstawienia znaku w zestawieniu z różną kolorystyką tła,
- wyselekcjonowaną paletę kolorów,
- zastosowane czcionki (typografia).
Możemy również rozszerzyć system identyfikacji wizualnej o:
- pełną księgę znaku (pełny brandbook), zawierający informacje o możliwych przypadkach użycia logo z innymi elementami oraz przypadkach niedozwolonego użycia logo.
- graficzny motyw przewodni (key visual) jako dodatkowy znak rozpoznawczy marki w komunikacji wizualnej,
- kształty i inne powtarzalne elementy graficzne oraz przykłady ich użycia w różnych kontekstach, np. w internecie, prezentacjach, czy na elementach drukowanych.
Podsumowanie dotyczące systemu identyfikacji wizualnej
Stworzenie systemu identyfikacji wizualnej powinno być przedmiotem rozważań na wczesnym etapie budowania marki i wynikać ze strategii marki i strategii komunikacji marki. Spójny, konsekwentny i powtarzalny przekaz przyczynia się do zwiększenia rozpoznawalności marki, co przekłada się na lepsze wyniki sprzedażowe.