Pandemia spowodowała wiele zmian na rynku. Wiele z nich i tak by miała miejsce, ale na pewno nie tak szybko, jak się to stało. Właśnie handel był jedną z tych gałęzi, która przeszła niewątpliwe bardzo szybkie przemiany. Głownie oczywiście za sprawą obostrzeń, które wymusiły zamknięcie wielu sklepów. Nie wszyscy byli na to przygotowani i musieli w pośpiechu otwierać swoje kanały e commerce. Jednak ta ewolucja rynku jeszcze się nie zakończyła i wciąż jest miejsce dla nowych graczy. Dlaczego akurat teraz jest świetny czas, aby zacząć prowadzić swój sklep internetowy – o tym w artykule.
Pandemia przenosi handel do Internetu
Głównym czynnikiem, który sprawia, że warto jest teraz rozpocząć działalność e-commerce, jest jego coraz większy udział w handlu detalicznym. Działo się to oczywiście już przed pandemią, ale ona bardzo przyspieszyła ten proces. Z jednej strony obostrzenia wymusiły zamknięcie sklepów stacjonarnych — nie zniechęciło to jednak wszystkich do całkowitej rezygnacji z robienia zakupów. Ludzie przerzucili się do Internetu, aby tam kupować te same produkty. Z drugiej strony z obawy przed wirusem sklep stacjonarne są po prostu mniej chętnie odwiedzane. Część ludzie z własnej woli zrezygnowała z zakupów stacjonarnych na rzecz tych robionych w sieci.
Dlaczego ludzie lubią zakupy w sieci?
Zanim rozpocznie się sprzedawać w Internecie, warto znać powody, dla którego ludzie wybierają ten kanał sprzedaży. Obecnie jednym z powodów jest właśnie pandemia. Zakupy w sieci są przede wszystkim bezpieczne. Kolejne zalety to między innymi możliwość robienia zakupów w każdej chwili – nie jest się uzależnionym od godzin otwarcia sklepu, ma się duży wybór produktów. Takie zakupy to także wygoda, oszczędzają czas, który traci się na dojazd do sklepu. Można je robić z dowolnego miejsca. Decydując się na otwarcie sklepu internetowego, warto o tym wszystkim pamiętać. Sklep musi być więc możliwie wygodny dla klientów. Wszystko musi być w nim łatwe do znalezienia, zarówno same produkty, w czym pomoże podział na odpowiednie kategorie, jak i wszystkie informacje. Mowa tu między innymi o sposobach wysyłki czy metodach płatności – wszystko to musi być w widocznym miejscu.
Wybór towarów
Jeśli chodzi o produkty, jakie warto sprzedawać, to wybór jest dość duży. W sieci sprzedaje się prawie wszystko. Takie branże jak fashion czy beauty już dawno sprzedawały się bardzo dobrze w Internecie. Pandemia tylko przyspieszyła ich wzrosty. Jednak spowodowała większe zainteresowanie kupnem produktów z innych gałęzi gospodarki. Chociażby żywność, której sprzedaż w Internecie to wciąż tylko margines, jednak jest on już znacznie większy. Najlepiej jest oczywiście handlować czymś, na czym się zna. Docenią to także klienci. Wiedząc, że kupują od kogoś, kto jest specjalistą w danej dziedzinie, dużo chętniej będą to robić.
Wybór modelu logistycznego
Można otworzyć tradycyjny sklep, czyli taki, gdzie towary kupuje się od producenta lub dystrybutora i sprzedaje klientom indywidualnym. W międzyczasie oczywiście trzeba je gdzieś magazynować. Wiąże się to oczywiście z kosztami i z ryzykiem niesprzedania jakiegoś towaru. Jednak niewątpliwą zaletą jest możliwość pełnej kontroli nad procesem realizacji zamówienia. Można więc pakować zamówienie, dokładnie tak jak się chce, dodawać do niego materiały promocyjne czy gadżety. Inny model sprzedaży to dropshipping. W nim nie trzeba mieć magazynu ani nawet kupować towaru. Sprzedaje się produkty, które ma u siebie hurtownia. Płaci się jej tylko za te towary, które kupią klienci sklepu. Hurtownia zajmuje się także wysyłką towarów. Sam sklep może wiec skupić się na samej sprzedaży. Jest to więc świetny sposób na rozpoczęcie sprzedaży przez wszystkich tych, którzy nie dysonują dużymi środkami. Co ważne taką działalność można prowadzić właściwie z dowolnego miejsca na ziemi. Wystarczy łącze internetowe. Można też docierać ze swoimi towarami do klientów na całym globie.
Wybór oprogramowania
System, na jakim działa sklep to najważniejszy jego element. Jest to miejsce nie tylko, gdzie klienci przeglądają ofertę i dokonują zakupów. To także centrum zarządzania sklepem. To w to miejsce spływają wszystkie zamówienie i w nim są gromadzone dane, które pozwalają na dostarczanie przesyłek klientom. Można tworzyć takie oprogramowanie od zera. Jest to jednak sposób bardzo drogi i czasochłonny, a sukces w sprzedaży to również czas. Tańsze, jego koszt może wynieść tylko kilka tysięcy złotych, będzie stworzenie systemu opartego o oprogramowanie open-source. Jednak również wymaga to jakiejś ilości czasu. Oba te sposoby to także oczywiście konieczność wykwalifikowanej obsługi technicznej. Można zatrudnić kogoś na stałe lub zlecać to doraźne jakiejś firmie. Trzecia opcja to system SaaS. Czyli tak zwane oprogramowanie jako usługa. Wygląda to tak, że wykupuje się dostęp do konkretnej platformy na jakiś okres. Czas ten oczywiście można przedłużać. Płaci się za taki dostęp najczęściej w oparciu o określony miesięczny abonament. Jest to więc najtańsza opcja. W CStore, który oferuje taką usługę najniższy abonament to tylko 20 złotych miesięcznie. Więcej o ofercie na stronie www.cstore.pl/gotowy-sklep-internetowy/ Jest to zatem w zasięgu każdego. Jeśli połączy się to jeszcze z wyborem dropshippingu jako modelu logistycznego to naprawdę każdy może rozpocząć taką sprzedaż. Dużym plusem oprogramowania SaaS jest także, że jest to praktycznie gotowy sklep internetowy. Jeśli porównać by to do zwykłego sklepu, to jest lokal do wynajęcia z półkami, witrynami i kasą fiskalną. Trzeba tylko wystawić w nim swoje towary i można zacząć sprzedawać.
Postaw na automatyzacje
W sprzedaży ważne jest to, żeby móc zrealizować jak najwięcej zamówień w jak najkrótszym czasie. Może w tym pomóc właśnie wdrożenie automatyzacji w sklepie. Pozwala na to profesjonalnego oprogramowanie do obsługi sklepu. Może to być zarówno jakiś zewnętrzny program, jak i system SaaS. Dzięki nim maile do klientów o statusie zamówienia będą wysyłane automatycznie. Pozwala to zaoszczędzić czas na ich tworzeniu, a także zaspokoić klientów, którzy nie będą musieli sami o to dopytywać. Sprawny system to także łatwiejsze tworzenie raportów czy wyszukiwanie informacji, co również pozwala oszczędzać czas.
Integracje
Aby jeszcze bardziej zwiększyć automatyzację, warto jest zintegrować swój sklep z zewnętrznymi systemami. Mowa tu przede wszystkim o kurierach czy płatnościach. Wpływa to z jednej strony na wygodę kupujących, z drugiej ułatwia realizację zamówień. Dziś już każdy klient wymaga szybkich metod płatności i wyboru spośród kilku metod przesyłek. Bez tego wielu klientów nie kupi nic w sklepie i z pewnością także do niego już nie zajrzy. Jeśli prowadzi się sprzedaż w standardowym modelu, dobrze zintegrować też system z programem do zarządzania magazynem. Pozwoli to na duże oszczędności i sprawniejszą realizację zamówień, jak i dostaw własnych.
Marketing sklepu internetowego
Bez względu na to, jak dobrą ma się ofertę, jeśli klient się o niej nie dowie, to trudno będzie coś z niej sprzedać. Właśnie dlatego marketing jest tak ważnym elementem sklepu internetowego, Można tu działać na bardzo wiele różnych sposobów. Podstawa to często pozycjonowanie. Dzięki temu klienci trafią na sklep podczas wyszukiwania czegoś w wyszukiwarce. Google Ads to także dobry sposób na dotarcie do nowych klientów. Reklama w social mediach może być tą metodą, która przyniesie najszybsze efekty. Można tam tworzyć bezpośrednie reklamy produktów, które po kliknięciu przeniosą klienta na stronę produktową. W social mediach można też po prostu promować swoją markę. Oprócz tego warto też nawiązać współpracę z blogerami. Wszystkie działania trzeba uzależniać od tego, do jakiej grupy docelowej chce się trafić.
Sklep internetowy w czasie pandemii – podsumowanie
Otwarcie sklepu internetowego czasie pandemii może być świetnym pomysłem. Obostrzenia otworzyły nowe szanse i przeniosły dużą część handlu stacjonarnego do sieci. W sieci pojawiły się więc nowe grupy kupujących, jak i łatwiej sprzedawać niektóre towary. Samo założenie sklepu internetowego jest też dziś bardzo łatwe. Nie trzeba tworzyć oprogramowania od zera ani nawet kupować towaru. Dzięki temu w branżę e-commerce może wejść niemal każdy i to praktycznie od razu. Tak, więc jeśli tylko ma się pomysł, warto próbować.