Pomimo tego, że wszyscy oswoiliśmy już content marketing, wciąż pojawiają się pytania: czy treści właściwie sprzedają? Odpowiedź jest jednoznaczna: tak. Za tą krótką odpowiedzią stoją oczywiście merytoryczne argumenty i wiele przykładów wykorzystania treści do celów sprzedażowych.
Content marketing czyli jak treść generuje sprzedaż
Dlaczego treść, a zatem i content marketing, ma tak duży potencjał sprzedażowy? Bardzo dobrą odpowiedź na to pytanie stanowi historia marki Jell-O. Jednocześnie takie działanie możemy uznać za początek content marketingu czyli marketingu treści. Historia ma swój początek w ostatnich latach XIX w. Perle Wait, wynalazca żelatyny, marzył, by upowszechnić na rynku wynaleziony przez siebie produkt spożywczy. Choć galaretkę znamy teraz wszyscy, w tamtym czasie nie udało mu się skutecznie zainteresować nią odbiorców. Ale jego marzenie zrealizował kolejny właściciel marki – Frak Woodward, lokalny biznesmen i urodzony sprzedawca. Nota bene, odkupił ją od Waita za 450 dolarów.
Diagnoza Woodwarda dotycząca dotychczasowych niepowodzeń w sprzedaży galaretki była właściwa – konsumenci nie wiedzą, jak użyć produktu, nie znają go, a zatem i nie kupują. Remedium na ten problem okazał się content marketing, choć sam Woodward na pewno nie miał pojęcia, że staje się jego prekursorem. Kiedy obok reklam produktu pojawiły się książeczki z przepisami na użycie galaretki, sprzedaż ruszyła i to w zawrotnym tempie. Już 2 lata później dochód firmy osiągał poziom 1 mln dolarów rocznie.
Treść jako produkt
Na przykładzie inspirującej historii Jell-O widzimy, jak ogromny potencjał ma content marketing. Współcześnie jego znaczenie jest jeszcze większe, głównie dlatego, że żyjemy w czasach informacyjnych. Ułatwiła to oczywiście elektroniczna dystrybucja treści. Ważna była również demokratyzacja rynku treści, na którym pierwszeństwa nie mają już tylko poważne media. W świecie sieci każdy może być twórcą contentu i jego dystrybutorem, a zatem i same marki.
Treść jest czymś, co „konsumujemy”. Śmiało można ją również nazwać produktem. A zatem, jak w przypadku rzeczy czy usługi, produkt, którym jest treść, trzeba dostosować do odbiorców. Wszystko, co można osiągnąć, prowadząc działania w ramach content marketingu, finalnie przekłada się na sprzedaż. Oczywiście pod warunkiem, że za contentem stoi przemyślana strategia, jego wyniki są mierzone, a działania optymalizowane. Nie wystarczy pisać i publikować, tak jak nie wystarczy mieć galaretkę, żeby ją sprzedać. W przypadku treści bardzo ważna jest ich funkcja i forma. Funkcja wynika z realnych potrzeb odbiorców, ale i samej marki. Forma natomiast powinna być dostosowana do charakteru grupy docelowej, a z drugiej strony być w zgodzie z tożsamością marki i jej wartościami.
Wykorzystać potencjał content marketingu
Jeśli chodzi o funkcje treści, możemy spojrzeć na nie z jeszcze innej perspektywy. Ta jest kluczowa w uświadomieniu sobie potencjału, jaki ma content marketing. Treść nie musi sprzedawać bezpośrednio. Może być wsparciem dla sprzedaży czyli dla obszarów, które finalnie ją generują. Oto kilka najważniejszych.
- Zaprezentować produkt
Na pierwszy ogień rzecz zupełnie oczywista. Sprzedaż w internecie nie obędzie się bez dobrej jakości treści. W e-commerce słowa są jednym z najważniejszych elementów, który prowadzi do zakupu. Opisy produktów, usług, które potrafią przekonać i właściwie zaprezentować produkt, są niezwykle istotne. Treść może mieć oczywiście również formę video, obrazu, infografiki, podcastu ect.
- Przekonać nieprzekonanych
Tutaj w grę wchodzi to, co zrobił Woodward. Wszelkiej maści poradniki, przewodniki, które rozszerzają kontekst samego produktu o jego działanie czy przydatność, są niezwykle cenne. Jeśli sama prezentacja produktu nie jest wystarczająca, korzystając z takich form, można zawalczyć o klienta czyli przekonać nieprzekonanych.
- Budować relacje i wizerunek
We współczesnej komunikacji marketingowej bardzo ważne jest budowanie długofalowych relacji z odbiorcami. Ci z kolei oczekują, że marki zbliżą się do nich, będą bardziej autentyczne i będą dobrze znać swoich odbiorców. Tworzenie treści dla swoich odbiorców jest bardzo ważnym narzędziem takiej komunikacji. Poza tym content pozwala też na mówienie o sobie, prezentowanie swoich wartości, budowanie pożądanego wizerunku.
- Zająć wyższą pozycję w rekordach wyszukiwania
Przyjazne algorytmom i wytycznym Googla treści bardzo mocno wpływają na pozycję w wynikach wyszukiwania. Każdy, kto tworzy treść, po prostu musi tworzyć ją zgodnie z dobrymi praktykami SEO-writingu. To jeden z kluczowych aspektów, który wpływa na zwiększenie widoczności marki w sieci, czyli końcowo na samą sprzedaż.