Start-up – czym jest i jak działa

Coraz częściej spotykamy się z przedsiębiorstwami określanymi mianem start-upu. Niewiele osób jednak potrafi zdefiniować to pojęcie i wyjaśnić, czym różni się startup od zwykłej firmy. Tymczasem jest to bardzo istotne dla rozwoju gospodarki zjawisko, dlatego postanowiliśmy przybliżyć czytelnikom ten temat.

Start-up – co to właściwie jest?

Start-up (pisane też startup) określa firmę lub organizację nastawioną na poszukiwanie nowych rynków i osiągnięcie szybkiego dochodu. Można go również definiować jako pierwszy etap w rozwoju organizacji o określonym know-how, który wciela w życie.

Najpopularniejsze są startupy technologiczne kojarzone z portalami internetowymi czy aplikacjami mobilnymi, jednak ten model działania można zastosować niemal w każdej branży. Pojęcie start-upu nie definiuje bowiem zakresu działalności, ale model biznesowy i metody działania.

Wyróżnikiem firm prowadzonych na zasadach startupu jest wysokie ryzyko niepowodzenia. Firmy te bazują zazwyczaj na innowacyjnych pomysłach, które wdrażają bez wielkiego kapitału. Liczy się tutaj produkt czy usługa, które nie zawsze trafia w gusta konsumentów. Dlatego wiele start-upów dość szybko kończy swoją działalność, jeśli nie spełnia potrzeb klientów.

Pamiętajmy, że nie każda mała firma jest startupem. Pojęcie to jest bardzo często nadużywane, tymczasem istnieje pewna specyfika startupów, która wyróżnia je na tle innych przedsiębiorstw. Celem takiej działalności jest przede wszystkim stworzenie wysoko dochodowych produktów i usług o szerokim, często globalnym zasięgu, przy zachowaniu wizji pomysłodawcy. Takie firmy mają ogromne ambicje, mimo że zaczynają skromnie i z zazwyczaj z niewielkim budżetem. Jednym z warunków rozwoju startupu jest konieczność zaangażowania internautów, nie tylko jako grupy docelowych odbiorców, do których kieruje się działania marketingowe, ale również jako źródło finansowania, np. poprzez kampanie crowdfundingowe.

Największe zalety startupów

Najważniejszym plusem działalności w takiej formule są niskie koszty startupów. Założenie takiej firmy nie wymaga ogromnego kapitału, a cała działalność opiera się na dobrych pomysłach, kreatywności i przedsiębiorczości założycieli. Dlatego zakładanie start-upów jest głównie domeną młodych ludzi, którzy nie dysponują wygórowanym budżetem.

Drugą ważna kwestią jest możliwość uzyskania szybkiego zwrotu inwestycji i ogromnego przychodu, jeśli nasz pomysł wypali. Oczywiście ryzyko niepowodzenia jest spore, jednak niski wkład początkowy i potencjalna możliwość dużego zarobku sprawiają, że założenie startupu jest doskonałym pomysłem.

To, czy warto założyć startup zależy przede wszystkim od pomysłu na działalność. Powinniśmy brać pod uwagę aktualne trendy i odpowiadać na potrzeby klientów. Ryzyko związane z założeniem takiej firmy jest jednak niewielkie, a potencjalne korzyści, w tym możliwość zdobycia doświadczenia w prowadzeniu działalności, bardzo duże. Warto więc pomyśleć, czy startup to dobry pomysł dla Ciebie.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

20 − twenty =

Ta strona używa plików cookies (cisteczka).    Polityka Prywatności    Jak wyłączyć pliki cookie
AKCEPTUJĘ