Google Test Page

10 przydatnych narzędzi on-line do optymalizacji stron internetowych

Google Test Page

Każdy webmaster powinien wiedzieć, że kluczem do wysokich pozycji w wyszukiwarce Google czy Bing nie są wyłącznie linki do serwisu. W szczególności Google posiada zaawansowane algorytmy weryfikujące jakość stron pod względem zarówno zawartości merytorycznej jak poprawności technicznej w tym prędkości witryny.

Z pomocą dla webmasterów przychodzą wszelkiej maści narzędzia dostępne on-line, zarówno od dostawców usług wyszukiwania jak i podmiotów trzecich.

W tym artykule przedstawię listę takich narzędzi. Nie będą do jednak narzędzia do weryfikacji pozycji w wyszukiwarce, stanu indeksowania itp. a do weryfikacji optymalizacji witryny pod kątem wydajności oraz SEO.

Narzędzia wyszukiwarek:

  1. PageSpeed Insights
    Jedno z najbardziej znanych i wykorzystywanych podczas optymalizacji witryn narzędzie firmy Google. Narzędzie po wprowadzeniu optymalizowanego adresu URL oblicza wskaźnik prędkości oraz użyteczności witryny oddzielnie dla komputerów i oddzielnie dla urządzeń mobilnych. W przypadku wykrycia błędów optymalizacyjnych przedstawia jakie elementy należy poprawić by strona uzyskała lepszy wynik.
    Wyniki tego testu są często wykorzystywane przez inne serwisy oceniające pozycję SEO, wartość SEO i nominalną witryny.
  2. Test My Site – Think With Google
    Kolejny wskaźnik od firmy Google – pomimo, że jest nowszy, trudno jednak powiedzieć, że jest następcą PageSpeed Insights. Obrazu on ocenę witryny pod kątem prędkości dla urządzeń mobilnych i desktopowych oraz użyteczności dla urządzeń mobilnych.
    Wyniki tego testu są często wykorzystywane przez inne serwisy oceniające pozycję SEO, wartość SEO i nominalną witryny.
  3. BING Mobile Frendliness
    W ślad za Google podąża także – a raczej próbuje – wyszukiwarka firmy Microsoft – BING. Analizator przyjazności strony www dla urzadzeń mobilnych jest jednym z tego efektów. Nie jest on jednak tak dopracowany jak rozwiązanie firmy Google, jednak dla tych, którzy planują budować swoją pozycję także w tej wyszukiwarce jest pozycją obowiązkową – a przynajmniej należącą do formalności, którą trzeba odbebnić. Analizator w kilku punktach wskaże nam, czy strona jest uważana przez BING za przyjazną urządzeniom mobilnym czy nie.
  4. BING – Analizator SEO
    Podobnie jak w przypadku poprzedniego produktu firmy Microsoft, nie będę polecał tego analizatora. Niestety pozostawia wiele do życzenia i znacznie odbiega od standardów do jakich przyzwyczaiło mnie Google. Nie mniej jednak realizacja zaleceń z tego analizatora jest niezbędna gdy chce się budować pozycję w wyszukiwarce BING.
  5. Yandex Webmaster Tools
    Spośród wszystkich wymienionych powyżej chyba najmniej przydatne narzędzie. To coś na wzór panelu dla webmasterów w Google, ale posiada takża validator na urzadzenia mobilne, zwracający uwaga na nieco inne aspekty niż poprzednie propozycje.

Narzędzie firm trzecich:
Poniżej znajdziecie narzędzia darmowe i płatne, ale każde pozwoli wam na przeprowadzenie co najmniej jednej analizy bezpłatnej, co powinno wystarczyć do określenia zakresu niezbędnych zmian.

  1. W3C Markup Validator
    Pozycja obowiązkowa każdego webmastera. Nie od dzisiaj wiemy, że błędnie napisany kod HTML powoduje widoczne zwiększenie czasu renderowania stron, a co za tym idzie oceny jej dostęponości przez narzędzia i algorytmy wyszukiwarek. Mówi się że zgodność HTML ze standardami nie ma znaczenia w SEO, ale jednak prędkość witryn już tak, a ta zgodność wpływa między innymi i na prędkość i na wizualizację – w szczególności na uboższych przeglądarkach mobilnych. Warto zatem analizować składnię HTML i dostosowywać ją do zalecanych standardów. Możesz to czynić właśnie dzięki narzędziu validacji W3C.
  2. W3C CSS Validator
    Kolejny walidator organizacji W3C. Z pewnością rzadziej używany przez webmasterów, ale także bardzo istotny. Szybkość renderowania stron zależy także od sposobu skompoonowania skryptów CSS. To właśnie błędy w CSS spowalniają renderowanie. Dzięki temu validatorowi będziecie mieli pewność, że z waszym kodem CSS jest wszystko w porzadku… lub nie.
  3. GTmetrix
    Narzędzie stricte przeznaczone do optymalizacji witryn. Jest ono na tyle ciekawe, że gromadzi i prezentuje dane zarówno z PageSpeed Insights jak i Yslow – o którym napiszę w innym artykule, ponieważ do wtyczka do przeglądarki. W przejrzysty sposób prezentuje wynik analizy witryny oraz zalecenia co należy w niej poprawić. Bardzo polecam.
  4. Dareboost
    Kolejne narzędzie, które bardzo polecam, oprócz standarowych wytycznych optymalizacyjnych prezentuje w zasadzie jedyne w swoim rodzaju informacje na temat zastosowanych zabezpieczeń na stronie i metod umożliwiających ograniczenie niebezpieczeństwa włamania czy zablokowania witryny. Pozycja obowiązkowa.
  5. Woorank
    Także bardzo dobre narzędzie, które również polecam. W zakresie analizy strony dużo nietypowych informacji, które powinny zwrócić waszą uwagę nie tylko na optymalizację samej strony (bardzo szeroka analiza treści), ale także na jej otoczenie związane z social media i stronami podobnymi. Ponadto dla użytkowników PRO – prezentuje szerego istotnych informacji i zaleceń związanych z promowaniem witryny. Można je uzyskać za darmo podając numer karty kredytowej a następnie anulując subskrypcję.

 

Comments

  • Reply

    Zbyszek17 czerwca 2017

    Bardzo fajne zestawienie.

  • Reply

    Marcin Kordowski19 lipca 2017

    Brakuje w tym zestawieniu wielu narzędzi: Google Search Console podstawowe narzędzie oraz OnPage, Ahrefs, Pingdom Tool i wielu innych.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

fifteen − 7 =

Ta strona używa plików cookies (cisteczka).    Polityka Prywatności    Jak wyłączyć pliki cookie
AKCEPTUJĘ